آیا ارتقای فرهنگ مطالعه تنها با سلبریتی ها محقق می شود؟/ بازگشت فوتبالیست سابق پرحاشیه به تلویزیون
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۴۳۱۴
معلوم نیست با چه هدفی سازندگان مسابقه "پنج ستاره" تلویزیون را با فضای اطلاعات عمومی خصوصاً ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به علی انصاریان سپردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی در میان خبرها به تغییرات و تحولات یک برنامه تلویزیونی و انتخاب مجریاش برمیخوریم به فکر فرو میرویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فوتبالیست سابق در جایگاه خودش، فرد قابل احترامی است اما در عرصه اجرا هیچوقت نتوانسته موفق باشد. حتی تهیهکنندگی و بازیگری هم به کار علی انصاریان نیامد. شاید سازندگان این برنامه و دستاندرکاران امر، رفتارهای قابل تأمل او را در آن برنامه اینترنتی که در ایام جام جهانی پخش میشد را فراموش کردهاند. یا برنامه "ورزشگاه" شبکه پنج که به خاطر دیالوگ توهینآمیزش به افغانستانیها مدتها زیر تیغِ انتقاد بود. او بارها تذکر گرفته چه در آن برنامه اینترنتی و چه در این برنامه زنده؛ آیا با این شرایط، باز هم علی انصاریان گزینه خوبی است؟
گزینههایی که بعضاً ساحتِ ارزشمند و مقدس رسانه ملّی را زیر سؤال بردهاند و حتی آن مسابقه و برنامه را با حاشیهها و چالشهای متعدد روبرو کردند. اینجا جایگاه اتاق فکر و شورای اندیشهورزی شبکهها کجاست و چقدر در این راستا نقش دارند؟ برنامههایی که بیشتر از توجه به محتوا و درونمایه برنامهشان، به مجری و دکور توجه دارند. در فصلهای گذشته "پنجستاره" هم میتوان به این حقیقت رسید. البته که حاشیههای حضورِ حمید گودرزی کمتر از اشکان خطیبی و حتی مجری تازهواردِ برنامه، یعنی علی انصاریان است.
انتخاب سعید شیخزاده به جایِ سام درخشانی در مسابقه "ایران"، حرکت امیدوارکنندهای بود که تلویزیون به سراغِ مجریان و گویندگان خودش رفته اما دوباره این خبر و انتخابِ علی انصاریان به عنوان مجری مسابقه "پنجستاره" ادامه همان رویکردهای غلط در برنامهسازی است. در تلویزیونهای دنیا هم از بازیگران و یا چهرههای معروف برای اجرای برنامهها و مسابقاتشان استفاده میکنند اما مرتبط با موضوع و سوژه و از طرفی فردی که در تجربههای گذشتهاش توفیقاتی داشته و توانمندیاش مورد استقبال مخاطب است. نه گزینهای مثلِ علی انصاریان که در دوران کوتاهِ اجرایش در چند برنامه، توفیقی نداشته و از طرفی متناسب با فضای برنامه هم حرفی برای گفتن ندارد.
درست است که تهیهکننده مسابقه "پنج ستاره" در توضیح دلایل انتخاب علی انصاریان به این نکته اشاره کرده که قصد دارند برنامه را از حالت کاملاً جدی و آموزشی به سمت فضای شاد و مهیج ببرند اما باز به بستر آموزشی و تقویت و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تأکید دارد. واقعاً چقدر در کلام، گفتار و رفتار، علی انصاریان توانسته طوری رفتار کند که بیننده، شرکتکننده و جامعه برای القای اهداف این برنامه باورش کند. وقتی تهیهکننده، تبیین جایگاه مطالعه آزاد در زندگی روزمره، ایجاد بستر مناسب برای آنان که توان مطالعاتی بالایی در جامعه دارند و همچنین بالا بردن سطح عمومی فرهنگ مطالعه را از اهداف مهم فصل جدید "پنج ستاره" میداند.
رقابت بر سر مد و لباس در تلویزیونکدام شبکههای تلویزیونی HD میشوند؟ آخرین وضعیتِ شبکه 4k"شرم" سریال بعد از "021"؟/ آخرین حضور سیروس گرجستانی در تلویزیون + فیلمپیگیری تسنیم از سرانجام سریالهای نیمهتمام تلویزیون/ از شروعِ دوباره "87 متر" تا سناریوی جدید خبرسازی پایتختیهاانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: برنامه های تلویزیونی فرهنگ و هنر شبکه پنج سیما رسانه ملی تلویزیون برنامه های تلویزیونی فرهنگ و هنر شبکه پنج سیما رسانه ملی تلویزیون علی انصاریان فرهنگ مطالعه پنج ستاره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میدان شهرت در ایران
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاهقاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتیها در جامعه ایران میپردازد و به جنبههایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده است.
این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات بهعنوان اثر برگزیده معرفی شد.
سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالودههای شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتیسازی و... اختصاص دارد.
در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتیها و شهرت و دین پرداخته شده است.
در فصل ششم نشان داده میشود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتیسازی استفاده میکند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده میشوند که احساس کنند با سلبریتیها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.
در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرفگرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان میدهد چگونه سلبریتیها بهصورت آشکار و نهان، مصرفگرایی را تبلیغ میکنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعاهای زیست محیطی آنها قرار میگیرد.
فصل هشتم این کتاب به توصیههایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:
فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتیها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتیها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا میکند؟
آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» مینویسد: این کتاب به جنبههایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره میکند که تا کنون دیده نشدهاند. مطالب این کتاب کمک میکند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبههایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمیدیده است، و شاید این را بتوان مهمترین امتیاز کتاب دانست.
شاهقاسمی، نویسنده کتاب میگوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شدهاند مسأله شهرت مسئلهای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعهشناسان بسیاری به او میگفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهشهای گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانههای رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمیگرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایاننامه و رساله میدانستند. امروز که میلیونها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتیهای داخلی و خارجی بردگی میکنند، پژوهشهای بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام میشود.
بریدهای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشهای از این ابعاد ناپیدا را ملموستر بیان میکند به این شرح است:
«سلبریتیهای ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده میکنند انگار این کشور ویرانهای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظرهایی را میشنوم سه نکته به ذهنم میرسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمیتوان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاههای مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتیها هرگز نمیگویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهمتر، سلبریتیها هرگز توضیح نمیدهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»
احسان شاهقاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاهقاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.
وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبانهای فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقالههای او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاهقاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانهها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهشهای او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهمترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاههای مختلف قرار گرفت.
انتهای پیام/